Türkiye’de bir mülkünüz var ve onu satmak istiyorsunuz; yani Türkiye’de mülk satmanın ana önemli bölümlerinin neler olduğunu bilmek ister misiniz? Satış sürecinde hangi aşamalarda ibraz etmeniz gerekiyor veya mülkünüzü vekalet/vekalet yoluyla satabilir misiniz?
Alıcı ile bir fiyat üzerinde anlaşıp mülk satışınızın hüküm ve koşullarını kabul ettiniz, o zaman satış sürecini hiçbir stres olmadan makul bir sürede sonuçlandırmak istiyorsanız aşağıdaki belgeleri hazırlamalısınız.
Öncelikle, süreci başlatabilmeniz için mülk sahipliği belgenizin ( TAPU ) bir kopyasına ve kimlik onayınızın ( Pasaportunuzun Kimlik sayfasının noter tasdikli tercümesine) sahip olmanız gerekir. İkinci olarak, tapu müdürlüğüne resmi satış başvurusu yapmadan önce, olası vergi numaranızı, 2 adet vesikalık fotoğrafınızı, zorunlu deprem sigortanızı, belediye değer belgenizi ve mülk değerlendirme raporunuzu (bu rapor zorunludur) hazır bulundurmanız gerekecektir. Bu aşamada, mülkünüzü satın aldığınız andan itibaren belediye emlak vergilerinizin tamamını zamanında ödemediyseniz, satış başvurusu yapmadan önce bu ödemeleri ilgili belediye ofislerinden tahsil etmeniz gerekmektedir.
Türkiye’de mülk satmanın ana maliyetleri nelerdir?
Noter tasdik masrafları
Satış vergisi (satış değerinin %2’si)
deprem sigortası
Mülk değerlendirme maliyetleri ve mülk anket raporu maliyetleri
Para değişimi Türkiye dışında yapılabilir mi? Alıcı yabancı banka hesabıma ödeme yapabilir mi?
Evet, bu mümkün. Ancak satış tutarını yurt dışı hesabınıza almadan önce çok dikkatli olmalısınız, kesin satış belgesini tapu dairesinde imzalamayın veya satış hesabını kesinleştirme konusunda avukatınıza talimat vermeyin.
Bir avukat yabancı bir vatandaş adına Türkiye’de mülk satarken ne yapar?
Tüm evrakları bir araya getirmek ve satış sözleşmeleri hazırlamak, mülk satışınız için “doğru” şartlar ve koşullar üzerinde anlaşmak yabancı uyruklular için stresli ve hassas bir süreçtir. Türkiye’de mülk satarken satış sürecini sorunsuz ve hızlı hale getirmek için avukatlar aşağıda ayrıntıları verilen hizmetleri sunar ve sağlar.
İlk istişare toplantıları ve takip toplantıları
Müşteri tarafından talep edilen şartlar ve koşullar açısından mülk alıcısı ve satıcısı ile toplantılar.
Müşteri adına belediye vergisinin ödenmesi
Kayıtlı mülk değerlendiricisi tarafından resmi mülk değer raporunun alınması
Anket raporunun İngilizce’ye çevrilmesi
Müşteri ve satıcı arasındaki toplam para alışverişini (istenmesi halinde) yürütmek
Satış vergisi için devlete ödeme yapmak
Müşteri adına satış sözleşmesinin düzenlenmesi (hem İngilizce hem de Türkçe)
PoA aracılığıyla satış prosedüründe müşteriyi temsil etmek
Talep üzerine satış sözleşmesinin değiştirilmesi
Değerleme konusu taşınmaz için DASK (zorunlu deprem sigortası) alınması
Tapu dairesinde satışın sonuçlandırılması
Tapu dairesinde resmi satış belgesinin müşteri adına imzalanması
Emlakçıların ödemelerinin sonuçlandırılması ve ödeme makbuzunun alınması (İngilizce ve Türkçe)
Mülkün elektrik, su veya gaz bağlantılarının iptal edilmesi
Handikaplar nelerdir?
Türkiye’de bir mülk satarken “gelir vergisi” konusunda bilgi sahibi olmanız gerekir. Bu, çoğu ülkede var olan tipik bir sermaye kazancı vergisidir. Dolayısıyla bu vergi, mülkü satın aldığınız andan itibaren satış değeri ve farkı üzerinden hesaplanacaktır. Ancak, 5 yıllık mülkiyetten sonra satış yapıyorsanız, mülk satışınızın “gelir vergisinden” muaf olacaksınız.
Copyright 2023 Arabulucu Avukat Gamze Işın. Tüm Hakları Saklıdır. Platin Digital Tarafından Tasarlanmıştır.